Hetman (potocznie Królowa, ang. Queen) – figura w szachach, uznawana za najsilniejszą. Każdy z graczy rozpoczyna partię, posiadając jednego Hetmana ulokowanego na polu D1 (u Białych) lub D8 (u Czarnych).
Ruch Hetmana w szachach
Hetman może poruszać się o dowolną ilość pól po liniach poziomych, pionowych lub na skos. Nie może przeskakiwać innych bierek.
W początkowym ustawieniu zajmuje pozycje obok Króla. Początkujący zawodnicy często mylą ułożenie tych dwóch figur. Warto zapamiętać przyjętą regułę, że biały Król stoi na czarnym polu, a czarny na białym. Przy poprawnym ułożeniu szachownicy, biały Hetman zajmuje pole D1 (o białym kolorze), czarny natomiast pole D8 (kolor czarny).
Zdobycie Hetmana rekompensuje stratę dwóch Wież. Wymiana go nie jest też zwykle opłacalna w zamian za Wieżę + figurę lekką.
Z racji tego, że Hetman uznawany jest za najsilniejszą figurę, początkujący gracze często szybko wprowadzają go do ataku. Warto zapamiętać, że w pierwszej kolejności należy rozprowadzić figury lekkie oraz Piony, a także zadbać o Roszadę. Zbyt wcześnie wyprowadzony Hetman staje się obiektem ataku bierek przeciwnika, co ułatwia ich rozwój.
Nazwa Hetmana wzięła się od tytułu nadawanego przywódcy armii. Potocznie nazywa się go też królową lub królówką.