Debiut szachowy to kilkanaście pierwszych posunięć w partii. Ich celem jest:
- rozprowadzenie figur,
- zajęcie najważniejszych części szachownicy
- przygotowanie planu, który będziesz realizował później, w grze środkowej.
Istnieje wiele różnych otwarć, z których każde ma swoją nazwę oraz tzw. warianty.
Przykładowe debiuty to np. gambit hetmański czy obrona sycylijska.
Ważne jest, by dobrać dla siebie właściwy repertuar debiutowy, który będzie dostosowany do Twojego charakteru i stylu gry.
Z tego artykułu dowiesz się, co łączy wszystkie debiuty i jak grać, by uzyskać przewagę w partii.
Zobacz film:
Pierwszy ruch - zasady gry w debiucie
Wyobraź sobie, że szachownica to pole bitwy, a figury to wojska, które masz do dyspozycji, by wygrać bitwę.
Pole bitwy nie jest na tyle wielkie, by przemknąć się niezauważenie gdzieś z boku szachownicy, a wojsk zbyt mało, by uderzyć wszystkim na raz bez celu.
Jedynym wyjściem w takiej sytuacji jest strategiczne rozprowadzenie figur, tak, by wszystkie ze sobą współpracowały.
Właśnie dlatego zasadą numero uno w debiucie jest:
Opanuj centrum szachownicy!
Cztery środkowe pola szachownicy nazywamy centrum.
Centrum szachownicy dzieli się na tzw. duże centrum i małe centrum.
Małe centrum to cztery pola po środku szachownicy, a duże - to pola, które je otaczają.
Twoje figury powinny zawsze kierować się do małego centrum, ponieważ:
- z tej pozycji mają kontrolę nad resztą planszy,
- ze środka łatwo będzie wyprowadzić je na skrzydła, czyli obszary po bokach szachownicy
W pierwszej kolejności rozprowadzaj lekkie figury
Lekkie figury to skoczki i gońce. Ważne jest, by na początku partii każde z nich zajęło pozycje blisko centrum.
Z tego miejsca będą pilnować, by figury i piony przeciwnika nie uzyskały przewagi na środku szachownicy. Pamiętaj - zawsze szukaj okazji, by stanąć bezpiecznie figurą w centrum.
Szybko rób roszadę
Roszada to najlepszy sposób, by chronić króla.
Roszada spełnia dwie funkcje - chroni króla oraz jednocześnie wprowadza wieżę do gry.
Już na początku partii powinieneś zatroszczyć się o bezpieczeństwo swojego króla.
Zanim przejdziesz do ataku, upewnij się, że zrobiłeś roszadę.
Unikaj bezsensownych ruchów pionami
Błędny ruch w debiucie
Zanim postanowisz ruszyć piona w debiucie, zastanów się, czy nie pogorszysz swojej sytuacji.
Każdy ruch pionem zostawia po sobie "dziurę" w murze.
Spójrz na przykład obok.
Ruch pionem z pola g2 na g4 był stratą czasu. Zamiast niego, do gry mógł wkroczyć np. skoczek.
Po drugie - pozostawił olbrzymią lukę w murze pionów, które chronią króla.
Taki ruch to dla przeciwnika okazja do ataku na Twojego króla.